tuzla escort bayan avcılar escort bayan beykoz escort bayan arnavutköy escort bayan bağcılar escort bayan escort izmir online casino india real money bodrum escortlar ankara bayan escort casino siteleri
Adana escort Alanya escort Anadolu yakası escort ankara escort Antalya escort Ataköy escort Avcılar escort Avrupa yakası escort Bahçelievler escort Bahçeşehir escort Bakırköy escort Başiktaş escort Beylikdüzü escort Bodrum escort Bursa escort Denizli escort Diyarbakır escort Esenyurt escort Eskişehir escort Etiler escort Fatih escort Gazinatep escort Halkalı escort istanbul escort İzmir escort İzmit escort Kadıköy escort Kayseri escort Kocaeli escort Konya escort Kurtköy escort Kuşadası escort Malatya escort Maltepe escort Mecidiyeköy escort Mersin escort Nişantaşı escort Pendik escort Muratpaşa escort Şirinevler escort Şişli escort Taksim escort Ümraniye escort ataşehir escort kartal escort
Dr. Ayşe PARMAKSIZ
Köşe Yazarı
Dr. Ayşe PARMAKSIZ
.
 

Teknoloji Kullanımında Altın Orta

Altın Orta kuralı, Aristoteles'in etik teorisinden türetilmiş olup, aşırılıkların ortasında bulunan dengeyi ifade eder. Aristoteles, ahlaki erdemlerin ifrat ve tefrit arasında dengeyi bulması gerektiğini söyler. İki tür orta tanımlar: Birincisi, iki uç arasında eşit mesafede olan ve herkes için geçerli olan matematiksel ortadır. İkincisi ise kişisel özelliklere göre değişen ve ifrat ile tefrit arasında kalan ortadır. Aristoteles'in kastettiği orta, kişiye göre değişen ortadır. İnsanların arzu ve iştah gibi eğilimlerinin davranışlarını etkilediğini belirten Aristoteles, bu eğilimlerin aşırıya kaçabileceğini veya yetersiz kalabileceğini vurgular. Eylemler ve eğilimler, aşırılık ve eksiklik arasında bir denge gerektirir (Bayraktaroğlu, Özcan, 2020.s.292).  Aristoteles’e göre "orta," insan erdeminin veya mükemmelliğinin temel ölçüsüdür. Bu kavramı "ölçülülük" olarak tanımlar ve "eksiklik ile aşırılık arasındaki uygun denge" olarak açıklar. Hayatta "ölçülü" davranmayı en önemli erdem sayar. Ölçülülük, aşırılık ve yetersizlik arasındaki dengeyi bulmak anlamına gelir. Aristoteles'e göre, erdem, "çok az" ile "çok fazla" arasında uygun olan dengeyi bulmaktır. Bu, hayatın her alanında aşırılıklardan kaçınarak dengeli bir tutum sergilemeyi ifade eder (Yılmaz, 2019,  prg.6). Onun kendi ifadesinden örnekler verilirse: “Nitekim aşırı ve eksik yapılan beden eğitimi gücü yıpratır; aynı şekilde içki ve yemekler çok fazla ya da çok az olduğu zaman sağlığı bozar, dengeli olduğu zaman ise sağlığı meydana getirir, artırır ve korur. Ölçülülük, yiğitlik ve öteki erdemlerde de bu böyledir. Her şeyden kaçan, korkan ve hiçbir şeye dayanamayan korkak; hiçbir şeyden hiçbir şekilde korkmayan, her şeyin üzerine giden cüretli olur. Aynı şekilde her hazzı tadan ve hiçbirinden uzak kalmayan haz düşkünü, yabani gibi hepsinden kaçan ise duygusuz oluyor. Ölçülülük de yiğitlik de aşırılık ya da eksiklik yüzünden bozulur, orta olma ile korunur.” (Aristoteles, 1997,  s.26  Teknoloji kullanımında da aynı ölçülülük prensibi geçerlidir. Teknoloji, hayatı kolaylaştıran ve geliştiren bir araç olarak kabul edildiğinde, her türlü teknolojinin araç özelliğine uygun yeterli kullanımı önemlidir.  Özellikle son yüzyılı etkileyen dijital teknolojilerin kullanım düzeyini de ayarlamak gerekecektir. Çünkü bilindiği üzere aşırı kullanımı fiziksel ve zihinsel sağlık sorunlarına neden olduğu gibi sosyal etkileşimlerin azalmasına ve yalnızlaşma, bağımlılık gibi psikolojik sorunlara da neden olmaktadır. Yetersiz kullanımına da bakmak gerekirse, çalışma verimliliğinin azalması ve zaman kaybı bunlardan sadece biri olacaktır. Bu yüzden teknolojiyi kullanırken dengeli olmak, hem kişisel gelişim hem de toplumsal fayda açısından önemlidir. Teknolojiyi amaçlara uygun şekilde, gereksiz yere vakit kaybetmeden ve sağlığı tehlikeye atmadan kullanmak, Aristoteles'in erdemli yaşam anlayışına uygun bir yaklaşımdır. Bu bakışa göre teknolojiyi ne aşırı kullanmak, ne de tamamen reddetmek gerekecektir aksine teknoloji kullanımını dengede tutmak önemlidir. Sonuç olarak teknoloji kullanımında altın orta kuralını uygulamak, teknolojinin insan hayatına kattığı kolaylıkları ve yenilikleri en iyi şekilde değerlendirmesine yardımcı olurken, olumsuz etkileri de en aza indirmeyi sağlar. Bu denge, hem bireysel, hem de toplumsal düzeyde daha sağlıklı ve üretken bir yaşam sürmeye katkıda bulunacaktır. YARARLANILAN KAYNAKLAR -Aristoteles, (1997) Nikomakhos'a Etik. Hsoika Nikomaxei, Çev. Saffet Babür. Klasik Metinler /Ayraç Yayinevi -Hilal Canfer Bayraktaroğlu – Zeki Özcan, (2020). Nikomakhos’a Etik Bağlamında Aristoteles’in Erdem Etiği.  Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 29/1 -Yılmaz, B. (2019). Orta Yol(cu) ya da Ölçülü Olmak. https://bulentyilmazblog.wordpress.com/2019/08/26/orta-yolcu/
Ekleme Tarihi: 06 Eylül 2024 - Cuma

Teknoloji Kullanımında Altın Orta

Altın Orta kuralı, Aristoteles'in etik teorisinden türetilmiş olup, aşırılıkların ortasında bulunan dengeyi ifade eder.

Aristoteles, ahlaki erdemlerin ifrat ve tefrit arasında dengeyi bulması gerektiğini söyler. İki tür orta tanımlar: Birincisi, iki uç arasında eşit mesafede olan ve herkes için geçerli olan matematiksel ortadır. İkincisi ise kişisel özelliklere göre değişen ve ifrat ile tefrit arasında kalan ortadır. Aristoteles'in kastettiği orta, kişiye göre değişen ortadır. İnsanların arzu ve iştah gibi eğilimlerinin davranışlarını etkilediğini belirten Aristoteles, bu eğilimlerin aşırıya kaçabileceğini veya yetersiz kalabileceğini vurgular. Eylemler ve eğilimler, aşırılık ve eksiklik arasında bir denge gerektirir (Bayraktaroğlu, Özcan, 2020.s.292). 

Aristoteles’e göre "orta," insan erdeminin veya mükemmelliğinin temel ölçüsüdür. Bu kavramı "ölçülülük" olarak tanımlar ve "eksiklik ile aşırılık arasındaki uygun denge" olarak açıklar. Hayatta "ölçülü" davranmayı en önemli erdem sayar. Ölçülülük, aşırılık ve yetersizlik arasındaki dengeyi bulmak anlamına gelir. Aristoteles'e göre, erdem, "çok az" ile "çok fazla" arasında uygun olan dengeyi bulmaktır. Bu, hayatın her alanında aşırılıklardan kaçınarak dengeli bir tutum sergilemeyi ifade eder (Yılmaz, 2019,  prg.6). Onun kendi ifadesinden örnekler verilirse:

“Nitekim aşırı ve eksik yapılan beden eğitimi gücü yıpratır; aynı şekilde içki ve yemekler çok fazla ya da çok az olduğu zaman sağlığı bozar, dengeli olduğu zaman ise sağlığı meydana getirir, artırır ve korur. Ölçülülük, yiğitlik ve öteki erdemlerde de bu böyledir. Her şeyden kaçan, korkan ve hiçbir şeye dayanamayan korkak; hiçbir şeyden hiçbir şekilde korkmayan, her şeyin üzerine giden cüretli olur. Aynı şekilde her hazzı tadan ve hiçbirinden uzak kalmayan haz düşkünü, yabani gibi hepsinden kaçan ise duygusuz oluyor. Ölçülülük de yiğitlik de aşırılık ya da eksiklik yüzünden bozulur, orta olma ile korunur.” (Aristoteles, 1997,  s.26 

Teknoloji kullanımında da aynı ölçülülük prensibi geçerlidir. Teknoloji, hayatı kolaylaştıran ve geliştiren bir araç olarak kabul edildiğinde, her türlü teknolojinin araç özelliğine uygun yeterli kullanımı önemlidir.  Özellikle son yüzyılı etkileyen dijital teknolojilerin kullanım düzeyini de ayarlamak gerekecektir. Çünkü bilindiği üzere aşırı kullanımı fiziksel ve zihinsel sağlık sorunlarına neden olduğu gibi sosyal etkileşimlerin azalmasına ve yalnızlaşma, bağımlılık gibi psikolojik sorunlara da neden olmaktadır. Yetersiz kullanımına da bakmak gerekirse, çalışma verimliliğinin azalması ve zaman kaybı bunlardan sadece biri olacaktır. Bu yüzden teknolojiyi kullanırken dengeli olmak, hem kişisel gelişim hem de toplumsal fayda açısından önemlidir. Teknolojiyi amaçlara uygun şekilde, gereksiz yere vakit kaybetmeden ve sağlığı tehlikeye atmadan kullanmak, Aristoteles'in erdemli yaşam anlayışına uygun bir yaklaşımdır. Bu bakışa göre teknolojiyi ne aşırı kullanmak, ne de tamamen reddetmek gerekecektir aksine teknoloji kullanımını dengede tutmak önemlidir.

Sonuç olarak teknoloji kullanımında altın orta kuralını uygulamak, teknolojinin insan hayatına kattığı kolaylıkları ve yenilikleri en iyi şekilde değerlendirmesine yardımcı olurken, olumsuz etkileri de en aza indirmeyi sağlar. Bu denge, hem bireysel, hem de toplumsal düzeyde daha sağlıklı ve üretken bir yaşam sürmeye katkıda bulunacaktır.

YARARLANILAN KAYNAKLAR
-Aristoteles, (1997) Nikomakhos'a Etik. Hsoika Nikomaxei, Çev. Saffet Babür. Klasik Metinler /Ayraç Yayinevi

-Hilal Canfer Bayraktaroğlu – Zeki Özcan, (2020). Nikomakhos’a Etik Bağlamında Aristoteles’in Erdem Etiği.  Uludağ Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 29/1

-Yılmaz, B. (2019). Orta Yol(cu) ya da Ölçülü Olmak.

https://bulentyilmazblog.wordpress.com/2019/08/26/orta-yolcu/

Yazıya ifade bırak !
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.

deneme bonusu deneme bonusu veren siteler deneme bonusu veren siteler bahis siteleri